6.1. ПОХОДЖЕННЯ РЕЛІГІЇ
Релігія - це одна із областей універсуму культури, духовної культури людства. Впродовж усієї історії людства існувало близько 5 тис. різних релігій (а може й більше). Це дуже складне питання що таке релігія? Сьогодні вчені пропонують понад 250 визначень, але усі вони не задовольняють повністю усіх дослідників.
Але чи взагалі можливо дати однозначну відповідь на таке запитання? Цікаве визначення релігії подає Д. Пивоваров у "Сучасному філософському словнику” (рос.). Він зазначає, що релігія - це потяг, устремління людини до безпосередньо го зв'язку з Абсолютом, що характеризується пошуком і встановленням сакральних зв’язків. Відмінність п від інших форм Духа полягає в “сакралізації базових цінностей” [Яблоков, 1998, с. 224-225].Релігію можна поділити на егоцентричну (духовний зв’язок індивіда зі своїм справжнім “Я” - типу “пізнай самого себе”), соціоцен- тричну (потяг до возвеличення-культу якогось об’єкту - особи, держави, партії, народу), кос- моцентричну (встановлення зв’язку з Богом як енергетичним центром всесвіту, всіх космічних сил; вона існує у формах теїзму, пантеїзму, атеїзму).
Джерела археології та палеоантропології дозволяють з великою ймовірністю стверджувати, що найпростіші форми вірувань повсюдно виникають лише в період повного заміщення неандертальців кроманьйонцями, приблизно 40-30 тис. р. тому (це не суперечить тезі про наявність спеціальних неандертальських поховань, що може свідчити про зачатки релігії у неандертальських общинах). В ході історичного розвитку народів і рас різних континентів склалися самобутні, відмінні одна від іншої системи релігійних вірувань. Однак усі вони знаходилися в рамках первісної міфології, тому першою формою свідомості є міфологічна свідомість.
Міфологію формує певна кількість міфів (від грец. міф - мова, слово, розповідь, сказання). Вона виникла стихійно в умовах первісно-родового ладу як результат колективної творчості.
Міфологія основана на уявленні, па формі чуттєво-наглядних образів. Узагальнене тут приймає форму індивідуально-типового. У міфі відсутнє усвідомлення різниці, відмінності людини від тварини, взагалі від зовнішньої природи. Індивідуальна свідомість не вйчТтенеНЇ від групової. Усе, що може поміститися у свідомос-був заборонений. Тотемами в Австралії були» переважно, різні тварини чи рослини, дуже рідко - предмети, такі як небесні світила, деякі мінерали, знаряддя, зброя, печери, море і навіть міфологічні істоти. У багатьох общин існувало вірування, що людину і тотема пов'язувала якась сила і вони були залежними одне від одного. В племені буандік знаходили подібність поміж людьми і тотемом, якого називали “своїм тілом ”. В південно-східній частині Австралії тотема вважали за приятеля і товариша, захисника і помічника в різних життєвих ситуаціях. Зазвичай його іменували батьком або ж братом.
Особливо дивовижною була тотемістична міфологія у племен середньої частини Австралії. В їхніх оповіданнях головну роль відігравали далекі предки напівзвірячого і напівлюд- ського вигляду, які боролися з темними силами. Під час різних кланових святкувань аборигени у фантастичних костюмах відтворювали сюжети багатьох міфів. Вірили, що предки колись залишили цей світ і заховалися в різних місцях глибоко під землею. Кожне таке місце уважало- ся святинею, поблизу якого з’являються духи предків. Ці істоти володіли великою СИЛОЮ 1 могли бути причиною зачаття дитини у якоїсь жінки, яка перебувала в межах святині.
Одним із головних ознак тотемізму є традиційні норми і правила, які регулюють стосунки людей по відношенню до своїх тотемів. Якщо розглядати первісні племена Австралії, то ці норми були різними у різних місцевостях. Найважливішим було правило, яке регулювало заборону чи дозвіл полювання на тотемну тварину і можливість споживання її м яса тощо.
Ці вірування зіграли важливу роль в об’єднанні людей під знаком якогось магічного об’єкта, що допомагало вижити у нелегких умовах розвитку первісного суспільства.
Вони достатньо міцно і ефективно виконували регулятивну функцію, тримаючи людей в рамках численних заборон-табу, яким без роздумів підлягали усі члени тотемного колективу |Яблоков, 1998, с. 504).Анімізм (від лат. аніма - душа) - віра в надприродні істоти, що знаходяться в якомусь тілі чи предметі - душі, або ж окремі духи, що існують незалежно від людини. Повсюдно зафіксовані факти одухотворення природи (тасманійці, австралійці, вогнеземельці). Усі народи найбільше вірили в душі померлих. Поклонялися також домашньому вогнищу, свідченням чому були пізньопалеолітичні жіночі статуетки, що могли символізувати душі праматерів, оберегів домашнього миру і спокою.
Знаменитий етнолог XIX ст. Едвард Тайлор у своїй книзі “Первісна культура” (1871) подає сотні цікавих фактів із життя первісних народів світу із збережених в людській пам’яті переказів та легенд. Наведемо кілька прикладів з цієї книги, що стосуються первісних вірувань і забобонів.
Щодо первісних вірувань, то їхні витоки, корені треба шукати у пережитках. Ці пережитки збереглися ще на рівні XIX ст. (коли їх описував Е. Тайлор), але збереглися вони і до сьогодні. Наприклад, повір’я проти шлюбів у травні -“маї”, тому що такі шлюби будуть нещасливими. Сьогодні люди кажуть, що подружжя все життя буде “маятися”. Виявляється, що 2 тис. років тому Овідій згадував про існування цього повір’я.
о ж ти ими
Повертаючись до австралійських первісних племен, відзначимо величезне багатство їхніх вірувань в душі померлих і живих людей, в провидіння снів - яскраво виражений анімізм. Існувала віра в реінкарнацію душ чи в щось подібне. По відношенню до душ покійників були різні вірування. У деяких покійників, які могли принести шкоду чи інші неприємності, зв’язували шнурком великі пальці ніг, викручували голову лицем до долу, завивали тіло в сітку і т.п. Обов’язковими були жіночі плачі і завивання над померлими, посипання голови і тіла попелом, завдавання собі ран тощо, оскільки вірили, що в іншому випадку дух покійника може пом- ститись живим за невиконання цих обрядів.
Тут треба додати, що похорони відбувалися самими різноманітними способами. Одних хоронили випростаними в ямі, інших - скорченими, ще одних - сидячими і навіть стоячими. Деяких померлих ховали у під боях-катакомбах, поміщали в глибокі дупла дерев, деяких спалюі довго носили труп за собою. Різ були звичаї щодо померлих перед похованням. Траплялися муміфікації чи копчення на диму,сушення на сонці чи залишення до повного природного розкладу трупів і т.п. Усі ці звичаї мали у СВОЇЙ ОСНОВІ віру в злих і добрих духів, демонів.
Азартні ігри та гадання на різних предметах, кидання жеребу також беруть свій початок у давніх первісних народів. У давніх племен жеребкування чи гадання на зорях, наприклад, сприймалося дуже серйозно. Війни відмінялися, якщо планети не були “налаштовані позитивно” У племені маорі для того, щоб відшукати злодія, брали кількох підозрюваних і кидали жереб і були абсолютно впевненими, що жереб вибере справжнього злодія [Тайлор, 1989, с. 66]. Стародавні люди свято вірили, що над жеребом літає якийсь дух, що саме він змішує фішки і вибирає жереб, ставить кості таким чи іншим чином. Такий погляд дожив до середніх віків і навіть практично до наших днів - про те, що кожне жеребкування не обходиться без надприродних сил, адже ворожба та азартні ігри дуже подібні поміж собою, оскільки основані на вірі.
Народні перекази також несуть в собі давні повір’я, наприклад, “встати не з тієї ноги” чи . "встати з лівої ноги” означає погано провести день, мати поганий, кепський настрій. Чому? Тому, що в стародавні часи поняття “правий” і “лівий” означали “добро” і “зло”. Тому й існує приказка “сходити наліво” а не направо!
В австралійських племен при багатьох традиційних обрядах застосовуються т.зв. чуринги. Це спеціально виготовлені або ж вибрані природні предмети з дерева чи каменю у вигляді пласкої дощечки, обв’язаної з одного кінця шнурком. Якщо браги за шнурок і крутити над головою, чуринга видає різний звук в залежності від розмірів і форми предмету.
Вважається, що це голос найвищого божества, яке таким чином передає живим якусь інформацію. Чуринги існували в багатьох народів світу, їх знаходять на археологічних пам’ятках, починаючи від середнього палеоліту.Що таке пити на здоров’я? Для чого ми тиснемо руки при зустрічі? Цілуємося з рідними і близькими, якщо надовго прощаємося (або ж ненадовго)? Нарешті, навіщо говоримо “добрий день” чи “до побачення”? Усі ці звичаї та ритуали ховають своє коріння глибоко в давнині. Звичай пити в честь богів, королів, імператорів має уже не менше 3 тис. років (а то і більше). Гіо- суті, це заміна жертвоприношення, вияв своєї покори і любові до богів, живих і мертвих вождів та героїв.
Зулуси вважали чихания і позіхання ознакою одержимості злим духом. Стародавній індус при чиханні повинен стиснути пальці і кілька разів згадати ім’я бога Рами. ГІерси приписували чихання і позіхання діям злих духів. Мусульмани при позіханні прикривали рота рукою і говорили: “Аллах, вбережи мене від злого сатани”. За їхнім переконанням, сатана має звичку стрибати в рота тому, хто позіхає.
В середньовіччі у хворих виганяли бісів-ди- яволів через ніздрі і рот, шмаркаючись, кашляючи і заклинаючи. Таким чином, маємо пережитки віри в духів - анімізм.
Одним із жорстоких звичаїв, пов’язаних із жертвоприношенням, є звичай замуровувати дітей чи дорослих людей у фундаменти великих громадських чи навіть культових споруд. Сьогодні це уже легенди, але Е. Тайлор подає низку фактів про такі випадки ще 100-200 років тому. Археологи іноді знаходять людські кістки під фундаментами великих будівель, однак у більшості випадків - це кістки домашніх тварин, яких приносили в жертву замість людей. Вважалося, що без принесення жертви, усе, ЩО було збудоване вдень, вночі буде розметане темними силами, злими духами тощо. Е. Тайлор зазначає, що у 1463 р. в Ногаті, коли треба було відремонтувати зруйновану греблю, селяни напоїли якогось жебрака і п’яним замурували в греблі.
В тюрінзькій легенді говориться, що при закладці замку в Лібенштейні у однієї матері за великі гроші купили дитину і змурували живою в стіні.
За іншою легендою, стіни Копенгагена довгий час падали при побудові, тоді муляри взяли маленьку невинну дитину, дали їй багато смачних наїдків, іграшок, посадили за стіл в стіні і так замурували її. З тих пір стіни стоять завжди міцно.Так само весь час падав міст через р. Арту в Італії аж поки будівельники не замурували туди жінку одного муляра. Помираючи, жінка прокляла міст, щоб він завжди трусився і кодй- вався як стебло під вітром (так він коливається дотепер).
Слов’янські князі при спорудженні якоїсь великої будівлі посилали воїнів, щоб ті ВХОПИЛИ першого із зустрічних хлопчиків і вмурували його в основу фундаменту. Пізніше, уже в історичні часи знаходимо факти заміни кривавої людської жертви на символічне жертвоприношення. Замість людей в жертву приносили ягня, курку, зайця, навіть кота. Інколи археологи знаходять кістки кота в основі фундаменту навіть культових християнських будівель.
За однією з німецьких легенд, злий дух заважав будівельникам спорудити міст, тому вони пообіцяли йому принести в жертву першого, хто пройде по новозбудованому мосту. Після того, як міст уже був готовий, будівничі обдурили Духа і пустили першого через міст півня, якого потім принесли в жертву (це і був той перший, хто пройшов через міст). Ось чому, коли ми в’їжджаємо в нове мешкання, то першим в кімнату пускаємо кота чи собаку. Це символічна жертва духу житла для його задобрення. Згадаймо народні казки, в яких злому змію треба було кожен тиждень віддавати на з’їдання котрусь людину (знову сюжет жертвоприношення злому духові).
І далі черпаємо відомості з книги Едварда Тайлора “Первісна культура” (1871). Він, зокрема, пише про те, що за старими звичаями та законами народів Помор’я не можна рятувати втопаючого, бо це принесе велике нещастя не лише тому, хто врятував, але й усьому поселенню. Подібні повір'я збереглися як у жителів далеких океанічних островів, так і в човнярів на Дунаї. Індуси не стануть рятувати людину, що тоне в священному Ганзі і так само жителі Малайського архіпелагу. Не можна було не тільки рятувати, а навіть більше - вважалося обов’язком добити утопаючого, щоб не смів пручатися. Якщо ти виберешся самотужки з води, то все одно помреш, бо ніхто уже тебе не впустить в домівку, не заговорить з тобою, не дасть шматок хліба. Падаючи у воду, ти ставав жертвою для духа води, підводних стихій. Забирати жертвоприношення у злих духів - це викликати їхнє незадоволення і накликати велику біду, наприклад, якусь страшну бурю, смерч, тайфун чи розлив ріки, що стане причиною загибелі багатьох сотень, а то й тисяч людей. Отже, якщо хтось випадково падав до води, то сприймався як спеціальна (не випадкова) жертва підводним духам. В таких випадках справою честі вважалося допомогти втопаючому швидше потрапити на стіл до духів води. До сьогодні втоплеників хоронять не на християнському кладовищі, а осторонь, поряд із самогубцями. Існує дуже багато повір’їв у різних народів світу, що, падаючи у воду - люди, тварини, речі - стають пожертвами для духів водоймища (водяних). Для чого люди і сьогодні кидають монети у якісь святі водоймища, криниці, джерела? Це своєрідна плата-жертва духу води за те, що дав напитися (адже вода раптово може піти під землю, зникнути).
Фетишизм (від порт, фетіко - зачарована річ, талісман, амулет) - віра в надприродні якості деяких неодухотворених предметів печер, каменів, дерев, знарядь. Існували спеціально приготовлені фетиші - чуринги. Це віра переважно в чудодійну силу та допомогу від конкретних речей. Цим речам приписувалась здатність зцілювати, оберігати від ворогів, допомагати при полюванні та ін.
Ця віра вперше була відкрита португальськими моряками в Західній Африці в XV ст., після чого аналогічні вірування були відзначені майже у всіх примітивних народів земної кулі. Досить часто фетишами ставали диковинні предмети, іцо вражали свідомість первісної людини - обвуглене блискавкою сухе дерево, незвичайної форми камінь, зуб дикої хижої тварини, цікава фігурка з дерева чи ювелірна прикраса. Частіше всього такий предмет вибирався методом спроб і помилок. Якщо ж внаслідок вибору того чи іншого предмета в житті людини починало везти, то це приписувалося магічним чарам фетиша і тоді предмет залишався при людині і оберігався (до нього можна було звертатися як до друга чи старшого брата). Якщо ж людина терпіла невдачу, то такий фетиш викидався і вибирався інший. За виявлену допомогу фетишу дякували, але якщо траплялися невдачі, то фетиша сварили і навіть били.
Суть фетиша полягала в тому, що йому приписувалися властивості, яких не було в інших речах, що виникало внаслідок випадкових асоціацій або ж невірно зрозумілих причинно- наслідкових зв'язків. Ті чи інші елементи фе
тишизму можна помітити практично у всіх релігіях, але й не тільки в релігійних віруваннях. Фетишизм широко розповсюджений в повсякденному побутовому житті у вигляді забобонів. До цих пір збереглася віра в амулети, талісмани, предмети, що приносять удачу, чи такі, що відводять небезпеку, порчу. Усе це пережитки первісного фетишизму (Яблоков, 1998, с. 506].
Магія (від грец. - чародійство, чаклунство)
- це сукупність уяви, дій та обрядів, в основі яких знаходиться віра в здатність людини якимось чином впливати на інших людей, тварин чи явищ природи. Випадкові співпадіння - причина віри в магію.
Корені магічних вірувань найповніше були досліджені і описані видатним польським етнологом Броніславом Маліновським, який довів, що сфера магії - це діяльність в умовах підвищеного ризику. Магія приходить на допомогу людині, коли вже не має віри в досягнення успіху звичайними методами, коли людина не впевнена в своїх силах і шукає зовнішньої надійної підтримки, коли над людиною починає панувати випадковість і невизначеність. Саме ці умови та причини заставляють людину звертатися до магії як до останнього засобу впливу на ситуацію.
У глибоку сиву давнину магічні дії мали нерозчленований синкретичний характер, включаючи в себе й інші вірування та обряди (фетишизм, анімізм), але дещо пізніше вона ви- членилася в окреме дійство. Сучасні етнографи класифікують магію за методами та цілями її впливу.
За методами вона поділяю ься на контактну
- шляхом безпосереднього дотику носія магічної сили з об’єктом, на який направлена сила магії; ініціальну - магічний акт направлений на об’єкт, який знаходитися за межами безпосереднього впливу; парціальну - опосередкований вплив через відтяті нігті чи волосся, рештки харчів об’єкта; імітаційну - вплив на об’єкт засобом створення, імітації його подібності у вигляді ляльки, зображення тощо.
За направленням, цілями впливу розрізняють магію шкідливу, лікувальну, любовну, промислову, військову га ін. Магічні дії здійснювали переважно чарівники, шамани, знахарі, які користувалися особливою повагою у первісних людей. У пізніший історичний час вони були відтіснені на задній план жерцями та священ- носл уж ителя м и.
Після появи світових релігій магія була засуджена як язичество та демонізм, а самі знаха- рі-шамани переслідувалися. Між тим, в окремі історичні періоди спостерігався сплеск магічних дійств і з’являвся підвищений попит на ча- родіїв-знахарів (Яблоков, 1998, с. 404].
У стародавні часи магії були переплетені із ритуалами, культами, священнодійствами, різними календарними святами. Поширеною була обрядова магія. У печері Тюк д’Одубер виявлено глиняні зображення бізонів і сліди босих ніг хлопців 10-12 років. Вважається, що в цій печері проводилися ініціації - посвята молодих людей у дорослий стан, а також обрядово-театралізо вані свята. У таких діях досить часто використовувалася вохра - червона мінеральна фарба, що символізувала кров та життя.
Е. Тайлор пише, що магія належить до найдавніших ступенів цивілізації, корені якої заковані ще в дикому стані людей. З часом розвинулися нові прийоми магії, але старі не зникли, а настелилися поверх нових і утворилася незрозуміла суміш, в яку, між тим, люди вірять ще більше (через те, що за допомогою здорового глузду нічого незрозуміло).
Магія більше властива племенам нижчого рівня розвитку, з примітивною культурою. За Е. Тайлором, джакун - дуже примітивне плем’я, яке малайці зневажають, прирівнюючи його до тварин, проте якого дуже бояться. Джакуни вважаються чарівниками і можуть зробити з іншими людьми усе, що їм заманеться.
Наприклад, незалежно від відстані і часу, джакун може подумати погано про якусь людину і буде ударяти паличками одна об іншу до тих пір, аж поки та людина не захворіє і не помре. Ми також приписуємо чудодійну силу, наприклад, не культурним французам, а неосвічсним циганам, які можуть “навести туману на люди- ну.
Усі ці магічні чари основують ідей - властивості пов’язувати не образи і бажання, але й їх здійсне цію бажаного на практиці.
Інший спосіб магічного впливу - через особисті речі якоїсь людини, її одяг, особливо нігті та волосся. Впливаючи спеціальними діями та заклинаннями на ці речі, можна було цю людину зачарувати, ‘‘навести на неї порчу” чи якесь інше зло.
Ще один спосіб магії - з’єднати дві речі або ж істоти шнурком чи мотузкою і вірити у можливий вплив одного на другий. В Австралії ту- земний знахар обв’язував шнурком те місце у хворого, що болить, а з другого кінця шнурка ссав хворобу і випльовував. Після такої операції хворому ставало переважно легше. В наші дні буддійські монахи зв’язують себе зі священними предметами, тримаючись за довгу нитку, якою обв’язано весь храм. А для чого ми торкаємося священних предметів в соборі, або ж до труни покійника під час похорон тощо?
Взагалі чарів та чародійств є безкінечне число у кожного із народів. Зулус жує шматок дерева, щоб зм’якшити серце жінки, яку хоче взяти за дружину. Ще сотню років назад німецький селянин з дивовижною вірою сприймав виття собаки: якщо вона виє, дивлячись в землю, то це віщує смерть, якщо ж вона дивиться вверх, то це - оздоровлення від хвороби.
По усій Європі існує повір’я, що в будинку померлого треба відімкнути усі замки і засови, щоб душа померлого не затримувалася в домі. А наш звичай запинати дзеркала тканинами, якщо в хаті покійник? Що це - магія чи анімізм? Скоріше, і те, і друге, оскільки дуже рідко траплялися прояви чистої форми первісних вірувань. Переважно, вони були комплексні, з елементами анімізму, магії, фетишизму тощо.
Усі ці забобони виникли в силу асоціації ідей, механізм дії яких ми не можемо цілком зрозуміти. Хоч для стародавніх людей усі ці ознаки давали практичні результати. Наприклад, зустріч з якимись звірами чи птахами в давнину у різних племен сприймалася по-різному. Калмик кланяється і дякує за добре знамення, якщо білий сокіл летить справа від нього, але якщо зліва - він щулиться і чекає біди. Особливо багато забобонів при зустрічі з людьми чи тваринами зранку. Стародавні слов’яни вважали зустріч з хворим чоловіком чи старою жінкою - на біду. А чорний кіт, який перебігає нам дорогу? Давній німець вважав, що зустріч зі стадом свиней - погано; зустріч з стадом овець - на удачу. Англійський рудокоп з жахом відвернеться, якщо по дорозі в шахту зустріне стару жінку чи кролика.
Безкінечно багато трактувань сновидінь. А різні гадання та ворожба? Згадаймо лише деякі з найрозповсюдженіших. Хіромантія - гадання по лініях долоні руки. Картоманія - гадання на різних картах. Скапулімантія - гадання по кістках. Гаруспікація - гадання на нутрощах убитих тварин. Ауспікація - гадання по голосу та польоту птахів. А також знаменита астрологія. Усе це в основі своїй бере початок з первісності, як спосіб виявлення за особливими знаками лінію долі, волю богів чи духів, які заховані у звичайній поведінці людей, звичайних причинах та наслідках.
6.2.