ЗВИЧАЇ ТА ОБРЯДИ, ПОВ’ЯЗАНІ ЗІ ШЛЮБОМ
Трапляються й інші звичаї, наприклад, позичання жінки (який більшість вчених не пов’язує з поліандрією), що зафіксовано в давні часи у ескімосів, або ж звичай “подання” жінки гостеві.
Так само існує право дружини жити з тимчасовим опікуном, якого вибирає сам чоловік перед довготривалим розлученням (від’їздом). Такий звичай задокументовано у те- міасів в Малайзії. Тут право чоловіка на жінку залишається повністю в силі, а факт тимчасового співжиття її з опікуном до уваги не береться.В одних народів і племен на зраду жінки чи чоловіка в шлюбі дивляться крізь пальці, або ж зовсім не звертають на це уваги, в інших первісних народів звичаї щодо сімейної “зради” набагато суворіші. У племен семангів на Малайському півострові жінку чи чоловіка, які мали позашлюбні стосунки, карали побиттям дрючками, а раніше - вбивали насмерть. Але в них практикуються розлучення, особливо в перші роки життя. Якщо дружина залишить чоловіка без поважної причини, то тесть мусить повернути зятю усі подарунки, які він отримав під час заручин.
Не завжди і не у всіх народів молодята самі вибирають собі пару. В багатьох випадках їхнє заміжжя є запроектованим їхніми батьками іноді ще до народження дітей. Іноді батьки заклю- чають одруження своїх уже дорослих дітей без їхнього бажання, без врахування їхньої думки з того приводу. Часом, як дотепер буває в Індії, молоді знайомляться поміж собою лише під час церемонії шлюбу. В день одруження нареченого зустрічають у будинку майбутньої дружини лише чоловіки і батько нареченої власноручно миє дорогому зятю ноги. Ця дія має гарантувати, що наречений, ставши чоловіком, ніколи не залишить своєї дружини (не піде до іншої).
Існують різні способи початку одруження - заручин. Найпростіше проходить це у тих народів, які зовсім не знають форм посагу або викупу за дружину. Посаг-придане - це рухоме і нерухоме майно, гроші, які виділяють нареченій батьки чи родичі (в українців в минулому це, переважно, худоба і скриня з одягом дівчини).
У племені кубу (Суматра) молодий перебирається на поселення коханої дівчини, будує там житло і самого факту введення дівчини до свого мешкання вистачає, щоб вважати їхній шлюб узаконеним. Але уже у кочівників-пігмеїв зі Східної Африки справа вибору дружини ускладнюється: наречений мусить піднести майбутнім тестям дрібні подарунки, найперше - убитих тварин (що для мисливця не становило жодної проблеми). Але справжні клопоти розпочиналися тоді,коли хлопець хотів узяти в жінки дівчину із сусіднього племені/групи. Тоді він був змушений дати взамін дівчину свого племені/грули.
У племені юмбрі сім’я моногамна, патріархальна, патрилінійна - дружина переходить до родини чоловіка, діти залишаються в родині батька. Якщо ж чоловік нагло помре, то жінка з дітьми повертається в родину свого батька. Перед і поза шлюбом сексуальні стосунки забороняються, як і шлюб поміж близькими родичами. Дівчата виходять заміж в 15-17 р.» а хлопці женяться в 16-18 р. Форма одруження дуже проста. Якщо хлопець і дівчина домовилися між собою, то хлопець і його батько разом з дарами йдуть до батька дівчини. Якщо батько дає згоду, то укладається шлюб і наречений забирає молоду до свого роду.
Трапляються й розлучення, але в цьому випадку жінка повинна мати згоду чоловіка (чоловікові ж згоди жінки не потрібно). Оскільки основою господарства у цих племен є примітивне збиральництво, а полювання на дрібну живність траплялося рідко, то поділу праці поміж жінками і чоловіками не було - разом будували прості курені для тимчасового проживання, разом збирали їжу, разом готували її і споживали.
У семангів поділ праці виразніший, оскільки існує повноцінне полювання, яке повністю залежить від чоловіків. їм же належить добування плодів з високих дерев і щільників з медом диких бджіл. При будівництві шалашів чО' ловіки укладають конструкцію, а жінки носять матеріал. Всю іншу роботу по сім’ї і догляду за дітьми роблять жінки.
Вибір у шлюбних питаннях завжди залишається за дівчиною.
Траплялося, що хлопець після складення відповідних подарунків майбутньому тестю, брав дівчину і на кілька днів вони зникали в пущі (джунглях, лісах, саванах). Після повернення, якщо молоді задоволені один другим, влаштовується весілля і наречений залишається у тестя на рік-два для відробітку за дівчину. Така форма шлюбу дістала назву “одруження за вислугу”. Вона практикувалася переважно у бідних, відсталих племенах, де матеріальні цінності ще не мали відповідного значення.В той час, як у пігмеїв та інших примітивних племен подарунки для тестя не мали жодного економічного сенсу, а були швидше виявом поваги і чемності, а також свідченням зрілості хлопця як мисливця, що може прогодувати молоду дружину, то в багатьох інших народів закладення шлюбу мало уже форму гендлю - ку- півлі-продажу - справжньої торгівлі при купівлі молодої. В українському традиційному весіллі перший викуп влаштовували на вулиці хлопці в знак того, що відпускають дівчину з молодіжного гурту заміж; другий викуп проходив біля воріт хати нареченої; третій викуп - це “перепій” нареченої в кінці весілля.
У деяких племен хлопець мусів внести великий викуп за дівчину, але натомість батьки дівчини зобов’язані були забезпечити її також відповідним посагом, що інколи навіть перевершував розміри викупу. Інколи молодий мусів працювати за викуп багато років.
Величина оплати не була стабільною навіть у середовищі одного племені - це залежало від походження дівчини, статусу її батьків, її чеснот тощо. Якщо ж дівчина втратила невинність/ цнотливість до заміжжя, то ціна була значно нижчою. В іншому випадку жінка з дитиною могла коштувати навіть дорожче дівчини, оскільки вона виступала гарантом того, що може і хоче мати дитину. А це для чоловіків первісності було важливішим, аніж просто цнота.
Між тим, на сусідньому острові Флорес в Індонезії, в одному з кланів існував порядок, що дівчина навіть дуже високого шляхетського походження, яка народила позашлюбну дитину, уже сильно втрачала в ціні.
Водночас батьки в силу свого високого суспільного походження не можуть знизити ціну. Тому такі дівчата, переважно й старіють “в дівках” біля батьків.Оплата за наречену де-не-де була настільки високою, що молодий змушений позичати гроші чи товар у своїх родичів або мешканців села. Знову ж таки, не завжди він повертав позичку, оскільки допоки дійде до заможності, сам почне позичати своїм іншим родичам/сусідам. Таким чином виникала ціла система співза- лежності поміж членами цієї громади. Декояи оплата за наречену вносилася довгимй^роками і в такому разі (наприклад, в народності ванка на о. Флорес), молодий, заплативши перший значний внесок, мав право приходити до дому
нареченої і спати з нею, але допоки не заплатить цілої суми, не є справжнім чоловіком і не може забрати дружину до себе. Тому часом майбутні тестеві (батьки молодої) неофіційно (стиха) давали нареченому гроші чи необхідні обрядові дари, що потрібні при традиційній оплаті, але аж ніяк не могли відмовитися від цих традицій, бо останнє могло би компрометувати їхню дочку в очах одноплемінників.
Тут потрібно зазначити, що оплата за наречену рідко бувала лише формою купівлі дівчини. Переважно вона трактувалася економічно, як втрата працівника для цієї сім’ї. Тому допоки не буде виплачена повна її відповідна ціна, дівчина мусіла працювати для цієї сім’ї. При чому, в деяких випадках має значення не тільки втрата фізичної сили (працівника), але втрата внутрішня - втрата духовної, родинної сили. В Полінезії чи Індонезії це називається mana, яка прийде до роду чоловіка. Отримані взамін подарунки можуть відновити рівновагу сил.
В іншому практуванні та виплата була просто винагородою за виховання дочки. Тому в багатьох народів виплата за освічену дівчину, виховану дівчину була вищою, ніж за ту, що не ходила до школи. Інколи оплата за дівчину оцінювалася як забезпечення в майбутньому на випадок овдовійня, чи у випадку залишення чоловіком сім’ї.
Високі ціни за дружину в певній мірі гарантували непорушність і тривалість сім ї (шлюбу), оскільки чоловікові не так просто залишити дружину, в яку він вклав велику суму грошей.
З іншого боку, тестеві (батьки нареченої) також не будуть підтримувати дочку, якщо вона бажає покинути чоловіка, тому що при розриві шлюбу вони змушені були б віддати отримані кошти за дочку.Там, де оплата за наречену є дуже високою, молодому прийдеться довго працювати, щоб заробити ту суму, і якщо існує підозра, іцо батьки дочки хочуть віддати її за когось іншого, то у закоханого молодого немає іншого способу одружитися, як викрасти наречену і втекти з нею до іншого племені. Коли ж це стає відомим, батьки дівчини організовують пошуки викрадача і, якщо вдасться знайти, його чекає сувора кара. Таке викрадання карається переважно смертю.
Якщо ж втеча була успішною і молодих не знайдено, то батьки змушені примиритися з тим, що сталося. В такому разі задовольняються я к и м и съ м єн пі и м и подару н кам и і н е р о блять мо - лодим гучного весілля. Тому в окремих народів (наприклад, на острові Балі) крадіжка молодої стала майже легальним способом влаштування шлюбу. Тут уже батьки дочки добре знають, де знаходяться молодята, а брати молодої, які послані шукати сестру, ходять і заглядають у різні куточки, окрім одного, у якому власне і знаходяться молоді.
Викрадення дівчини-молодої як способу отримання дружини, яка має народити дітей для поповнення роду, сягає своїм корінням палеолітичної доби, коли повністю сформувалася екзогамія роду (заборона статевих стосунків всередині роду). Такий спосіб забезпечував “вливання свіжої крові” до роду і гарантував народження здорових дітей. В цих випадках ніхто не запитував згоди дівчини, але з часом дикі викрадення, що вели за собою розбій і ворожнечу, переходили в упорядковану систему обміну нареченими поміж родами і племенами. Сам же факт викрадення (насилування) зберігся в пережитках в тому, що молодим дівчатам заборонялось відходити далеко від мешкання батьків, не виходити з хати вночі, взагалі ніколи не гуляти самій, тому що все це посилювало ризик бути вкраденою чи обезчещеною. Викрадення було досить розповсюджене ще у давньослов’янських племен, навіть у середньовіччі.
Звичайно, у більшості випадків, такі викрадення були узгоджені молодятами ще до самою факту викрадення, яке проходило поблизу річки чи ставка, куди дівчина ходила по воду. Траплялося, що за викрадення треба було сплатити викуп або ж штраф. Іноді юнак ризикував втратити і голову, якщо наважувався викрасти дівчину великого пана. Французький інженер Гійом Левассер де Боплан у своїй книжці “Опис України” у XVII ст. описував звичай викрадення нареченої в українському селі так. Під час різних селянських гулянь кожен юнак міг викрасти кохану дівчину (навіть дочку свого пана), і втекти з нею до найближчого лісу, де мав переховуватися цілу добу: “Якщо він зможе перебути 24 години у схованці і його не знайдуть, йому прощається вчинене викрадення. Коли викрадена дівчина схотіла би вийти за нього заміж, він уже не може відмовитися від неї, не втративши голови; якщо ж дівчина цього не бажає, його звільняють зі звинувачення у злочині, і ніхто жодним способом не повинен за це карати” Весільна фата, як виявляється, є шматком тканини, якою накривали дівчині голову під час викрадення, щоб не було чути її крику і щоб вона не бачила, куди її везуть/несуть.
Одним із різновидів оплати за дівчину був відробіток за неї. Опис такої форми знаходимо в Біблії, в історії Якова, який відробляв перших 7 років у Лабана за Лєєн, а наступні 7 років - за Рахель. На відміну від оплати за жінку, коли чо- ловік-наречений забирає її до власного помешкання, наречений, що відробляє за дівчину, мусить на багато років увійти в господарство тестя і його сім’ї.
Серед первісних форм посагу, який можна спостерігати ще донині у племен меланезійців, є посаг, який поступово, порціями виплачують батьки нареченої у вигляді живності (дрібних домашніх тварин тощо) впродовж усього часу тривання подружжя. В такому разі кожне подружжя стає ланкою взаємних зобов’язань перед своїми родичами до кінця життя. Досить часто мужчина працює більше на посаги своїм сестрам чи дочкам, аніж для власної родини, яка в свою чергу в значній мірі утримується родичами дружини.
Посаги також є особливістю встановлення і укріплення влади, переважно в полігамічних структурах людності. Вождь, маючи більше багатства, роздає більше подарунків і тим самим може влаштовувати кращі весілля для своїх нових дружин з інших родів, розширюючи таким чином свою владу.
Отже, застосовуючи ретроспективний метод пошуку аналогів у суспільних відносинах “етнографічних племен ”, які відстали на шляху цивілізаційного прогресу, можна знайти багато спільного з давноминулими звичаями та традиціями. Однак не можна традиційні форми суспільної і духовної культури населення екваторіальної чи тропічної зони бездумно переносити на населення, що проживало в суворих ландшафтно-кліматичних (прильодовикових) умовах Європейського континенту.